مشهد - رضا افشار- خبرنگار همشهری: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در مشهد را نیازمند توسعه مسیرهای ویژه اتوبوس دانست.

دکتر سید مهدی امامی میبدی به همشهری گفت: ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس در راستای اجرای سیاست‌های برنامه چهارم توسعه در بخش حمل و نقل همگانی و ارائه تسهیلات مناسب به شهروندان و همچنین اصلاح الگوی مصرف استفاده از معابر شهر است.

وی تصریح کرد: همواره یکی از مهمترین نقاط ضعف سیستم حمل و نقل مسافر با  اتوبوس‌های شهری، کندی تحرک و پایین بودن بهره‌وری این سیستم است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد عواملی همچون نبود دسترسی آسان، ازدحام بیش از اندازه مسافران در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها، طولانی بودن زمان انتظار در ایستگاه‌ها، طولانی بودن زمان سفر به‌دلیل سرعت کم اتوبوس و پاره‌ای دیگر از مشکلات و معضلات را  از دلایل عدم استقبال شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و خطوط فعال اتوبوسرانی در سطح شهر عنوان کرد و ادامه داد: توسعه مسیرهای ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت، کم هزینه و موثر در بهبود وضعیت ترافیک شهر مقدس مشهد است.

امامی با اشاره به حضور سالانه 30 میلیون زائر در مشهد مقدس، افزود: سامانه اتوبوسرانی سریع، تسهیلات فراوانی را از جمله کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها، دریافت بلیت قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران، افزایش ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس، در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

امامی خاطرنشان کرد: مسیر ویژه اتوبوسرانی از طریق به حداقل رساندن زمان سفر اتوبوس در طول یک مسیر و تاخیر حرکت در تقاط‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش «کل زمان سفر اتوبوس» داشته باشد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد تصریح کرد: در این راستا سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در گام نخست، مسیر ویژه اتوبوس خیابان امام رضا(ع) حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان بیت‌المقدس به طول 2 هزار و 250 متر را با کمک جدا‌کننده‌های پلاستیکی اجرا کرد که این موضوع با استقبال شهروندان عزیز مشهدی نیز مواجه شد.

امامی در‌خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه افزایش تسهیلات ارائه شده در مسیر ویژه به کاربران سیستم حمل و نقل همگانی و افزایش ایمنی مسافران گفت: در این راستا عملیات نرده‌گذاری و اجرای ایستگاه‌های اتوبوس شیشه‌ای در طول مسیر ویژه آغاز شده است و بر این اساس در گام نخست ایستگاه‌های اتوبوس در طول مسیر ویژه به کمک نرده‌های فلزی از جریان ترافیک جدا شده و پس از آن، کلیه ایستگاه‌ها به سکو و سایبان شیشه‌ای تجهیز می‌شوند.

کاهش زمان سفر

یکی از ویژگی‌های مسیر ویژه اتوبوسرانی افزایش قابل توجه میانگین سرعت حرکت اتوبوس‌ها و کاهش زمان سفر ناوگان حمل و نقل عمومی است که برای تحقق این امر و نیز دستیابی به یک سرویس قابل اتکا و همخوان با برنامه زمان‌بندی از پیش طراحی شده، مکانیسم‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 91476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز